Formidabel teknik
I over 20 år har KIezmerduo beskæftiget sig med denne musikgenre, samt nært beslægtede toner fra Balkan og sigøjnerne, og har både fundet pulsen og nerven i musikken. Men derfor springer gnisten først over til publikum, når den musikalske præsentation er i top. Det var en fornøjelse at følge de to musikeres tekniske formåen på deres respektive instrumenter. Her skal ikke bare Ann-Mai-Britt Fjords sublime harmonika spil nævnes, som spændte fra aggressiv udfordrende tekniske passager til sensible, nærmest sfærisk harmoniske lydbilleder, men også hendes brug af sit instrument ”stemme” var virkelig imponerede. Det var en jongleren med overtoner, glissandi og crescendi, præget af styrke, udtryk og accent, uden på noget som helst tidspunkt at miste følsomheden: råt og blidt på samme tid. Henrik Bredholts legende spil på saxofonen, hans evne til at hente tonerne ud af ingen ting frem til en intens klangvolumen, var bare rigtig godt. Ligeledes var genhøret med Dulcimerens sprøde klang, præsenteret af hans lette hånd, en dejlig oplevelse.
Synergisk samspil
Mange års samspil og sans for rytmiske finesser og sprælske afslutninger, sørgede for flere af aftenens humoristiske indslag. Det er altid dejligt, at blive overrasket, når man sidder afslappet fornøjet ved Raschs små borde. Ann-Mai-Britt Fjords sans for rytme og puls dannede et enestående fundament for samspillet både i de instrumentale og vokale numre. Blandt de vokale numre skabte de jiddische sange nu en særlig stemning. Klezmerduo evner med deres afbalancerede samspil at præsentere en naturlig glæde og interesse i musikken, der bare smitter. Forklaringerne skabte en logik mellem historie og geografi, der medinddrog publikum, således at koncentrationen, humøret og stemningen i salen steg et pænt stykke i løbet af aftenen. Sammen med deres musikalske evner resulterede helhedspræstationen i en rund og meningsfyldt oplevelse – en dejlig aften.
Publikum i Rendsborg fik en livlig og lidenskabelig koncert med Klezmerduo, der
spillede på et højt professionelt niveau og med stor autencitet.
Der måtte bæres ekstra stole ind i en stuvende fuld Amtmandsgård i Rendsborg, da Klezmerduo i denne uge var på besøg hos det danske mindretal i byen. Også mange tyske gæster havde fundet vej til koncerten, der bød på følelsesladet musik fra Balkan, jødisk musik og sigøjnermusik.
- Jeg kan ikke mindes, at vi nogensinde har haft en så dejlig koncert her på Amtmandsgården, sagde Rejner Bogdan fra Sydslesvigsk Forening efter koncerten. Og dette kunne publikum tilslutte sig.
Publikum tog del i koncerten med klap og kædedans gennem Amtmandsgården og kvitterede med et næsten endeløst bifald, da det hele var forbi. Henrik Bredholt spillede blandt andet på Irans nationalinstrument dulcimer, og på den spillede han titelmelodien fra filmen ”Den tredje mand”, der var med til at gøre instrumentet kendt uden for Irans grænser.
Henrik Bredholt og den anden halvdel af duoen, Ann-Mai-Britt Fjord på harmonika, fortalte anekdoter om, hvordan de kom til at beskæftige sig med klemzermusikken.
Klezmerduo har siden 1987 været vidt omkring i Nordafrika, Mellemøsten og Europa. Repertoiret er undervejs blevet udvidet med polske tangoer, makedonske medleyer og klassikere som ”Bei mir bist du shein”, som også var med på de to sætlister i Rendsborg. I en blanding af klezmer og swing blev der spillet en musikalsk trilogi før det selvkomponerede ekstranummer, ”Jødetur fra Århus”.
Det var topprofessionelt og levende, hvad den Århusianske duo leverede. Boblende vital og fuld af humor og nerve.
Synagogen i København lagde i weekenden rammen om en pragtfuld tour-de-force gennem den jødiske traditionsrige folkemusiks sjælevarmende og overraskende varierede repertoire. Seks forskellige nordiske grupper introducerede over to dage det feststemte og til tider dansende publikum for klezmer-musikkens mange stemninger. Fra jordbunden folkelighed til klassiske toner over jiddisch klagesang og begravelser til bryllupper og fest. Lyden var imponerende god og specielt var søndagens program uovertruffent!
Weekendens program var sammensat af grupperne Zahav (DK), Nussbaum Trio (DK) og Freilach Mit Kneidlach (Finland) om lørdagen. Og Klezmerduo (DK), Schpilkas (Island/DK) og Mazel (DK) om søndagen, med Benni Chawes som vært begge dage. Søndag: Eventyrlig, lun og underholdende
Søndagens koncert fulgte lørdagens livsbekræftende stemning op med et aldeles gennemført program. Klezmerduo leverede med en omvandrende spillemandstil sjælfuld lune, glæde og modenhed. Henrik Bredholt sang som en mandlig udgave af Marlene Dietrich med vibrerende lidenskab. Det var nærmest eventyragtigt parisisk, rørende og forførende velspillet og –sunget.
Der blev budt op til folkedans i konfirmandstuen, da Klezmerduo tirsdag aften gav en forrygende koncert i Kragelund med jødisk musik.Kirkekoncerter i Danmark kan ofte være en afdæmpet affære uden store begejstringsudbrud eller andre højlydte tilkendegivelser fra publikum.
Men tirsdag aftens koncert med Klezmerduo, først i Kragelund Kirke og dernæst i konfirmandstuen, var en klar afvigelse fra dette mønster: der blev for alvor klappet igennem, og kirkegulvet genlød af talrige vippende fødder, der forsøgte at banke med på de skæve østeuropæiske taktarter, da Ann-Mai-Britt Fjord på harmonika og sang og Henrik Bredholt på sopransaxofon, "hakkebræt" og sang m.m. gav et festligt indblik i den traditionelle jødiske musiktradition.
Og ikke nok med det: da 2. halvdel af koncerten blev forlagt til kaffebordet i konfirmandstuen, bød duoen op til folkedans, og man kunne herefter opleve en lang kæde af begejstrede koncertgængere bevæge sig gennem rummet til de på en gang livsglade og klagende toner.
Klezmerduo har eksisteret siden midten af 1980'erne, da parret rejste gennem Europa som rejsende musikanter og stiftede bekendtskab med den jødiske festmusik, Klezmer. En musiktradition, der blomstrede i Østeuropa frem til 2. verdenskrig, og som på dette tidspunkt var ved blive genoplivet.
For Klezmerduo blev mødet til en dyb forelskelse, der har varet ved siden, og de seneste otte år har parret haft den jødiske musik som fuldtidsbeskæftigelse og optrådt mere end 100 gange om året ved kirke- og skolekoncerter, festivals m.v. I sommer deltog Klezmerduo således i en festival i Buenos Aires, Agentina.
Krydret med fortællinger og anekdoter fra den jødiske tradition var koncerten en forrygende oplevelse, som både demonstrerede stor spilleglæde, flot teknik og en varm humor.
Tårnborg Kirkes stemningsfulde indre dannede i søndags den meget velegnede ramme om Klezmerduoens fremragende koncert, som formåede at trænge dybt ned i forståelsen af den jødiske musiktradition kombineret med en professionel og virtuos fremførelse af Henrik Bredholt på sopransaxofon, dulcimer og sang, og Ann-Mai-Britt Fjord på harmonika og sang.
I Tårnborgkirken blev der givet inciterende eksempler på musikken, som skønt den af duoen blev betegnet som en musik, "der smiler med det ene øje og græder med det andet", så afgjort var domineret af livsglæden.
Klezmer-musikken var nært forbundet med datidens kæmpemæssige bryllupsfester, der ofte talte 600 - 800 gæster og hvor der efter traditionen skulle festes i 7 dage og 7 nætter.
Musikerne vandrede gennem området og samlede på vejen bryllupsgæsterne op.
Der blev givet eksempler på den rytme og livsglæde, som musikken afspejlede i denne fase af bryllupsfestlighedeme, ligesom Klezmerduo gav eksempler på den mere ceremonielle musik, som var velegnet til selve vielsesritualet. Dette ritual foreskrev i øvrigt, at bruden skulle gå 7 gange rundt om gommen, der endnu engang kunne se hende an og derpå endeligt beslutte, om han egentligville sige ja eller benytte denne sidste chance til at forkaste "tilbuddet", som forud som oftest var strikket sammen af en såkaldt brudemægler.
Den bedste ægteskabskombination skulle efter sigende være "En rig kone og en klog mand".
Endelig gav duoen også eksempler på bryllupsfestmusikken. Under brylluppet var det almindeligt at gæsterne - når en ret var indtaget - dansede lystigt indtil næste ret blev serveret. Musikken var festen.
Som tilhører i Tåmborg Kirke kunne man ærlig talt også have haft lyst til at forlade kirkebænkene og træde ud på gulvet for at lade glæden understrege af et par passende dansetrin. Det var der dog ingen der gjorde, alle sad stille og pænt, sandsynligvis under indtryk af det hus, man befandt sig i.
Men lur mig, om ikke en hel del af de mange fremmødte lod dansetanken strejfe!
LØNDAL – Sprudlende østeuropæisk bryllupsmusik lød
mellem gobelinerne, da Klezmerduo fra Århus gav en
koncert i havestuen på Løndal i går.
Henrik Bredholt og Ann-Mai-Britt Fjord havde fra første sax-trut en tæt kontakt til de 90 tilhørere, der mellem numrene fik anekdoter om de omrejsende jødiske spillemænd, som Århus-parret har taget tråden op efter. Spil, til I tumler ind i Paradis, lød det om den livsglade, tempofyldte musik, der bl.a. kan spores tilbage til den polske rabbiner, der prædikede, at vejen dertil går gennem musik, sang og dans. Klezmer-tonerne handler ikke mindst om festmusik og Løndal-gæsterne fik som sidegevinst et indblik i jødiske bryllupstraditioner med deres adskilte mands- og kvinde-danse og knuste vinglas. Henrik Bredholts sopransax og Ann-Mai-Britt Fjords harmonika smuttede, løb og hvirvlede rundt i de lette passager og kunne også blive indtrængende og lidt sørgelige. Men ikke for længe ad gangen. Så levede de igen op til den jødiske bryllupslov om, at det ganske enkelt er forbudt at kede sig i de syv dage og syv nætter, et bryllup varer.
Kædedans
Her var der hvidvin og ikke vodka i glassene. Men Løndal-publikummet, der er vant til et klassisk program, fik med dette august-element i „Summer of Dance" et skud international spillemandsmusik, så sandaler og Ecco-sko vippede lystigt, og taktfast klappen bare ikke kunne holdes tilbage. Inden pausen måtte alle udenfor på terrassen og selv forsøge sig med en bulgarish, en kædedans - dog uden den svigermødrenes kampdans, vi hørte om. Løndals eksotiske kostbarheder hjembragt fra hele verden var et passende pause-indhold. Og så gik det ellers igen der udad med klassisk verdensmusik - med hurtig mund-musik, krops-vrid og to sort-røde klezmerutter, der med glimt i øjet bevægede sig ned mellem stolerækkerne og gik tæt på.
På knæ
Henrik Bredholt knipsede på jødeharpe og trakterede dulzimeren, mens Ann-Mai-Britt Fjord til sidst greb tambourinen. Begge behersker det tysklignende jiddish i deres sang i den grad, så de på gaden i Israel er blevet taget for at være jødiske musikere. Og så er de bare århusianere, der har gået hos en lingvist med særigt jiddish-kendskab. Polsk-jødiske danse, zigøjner- og balkanmusikvekslede under koncerten med svenske og spanske melodier. Og endelig sefardiske toner, der mindede om tiden i Spanien før 1492, hvor jøder og arabere levede fredeligt dør om dør og blandede kultur. En serbisk sang, der strintede af slivovitz, en amerikansk-jiddish swing, ”Bei mir bist du schein”, og en pæredansk hjemmelavet hopsa-klezmer, ”Jødetur fra Århus”, sluttede af. Bowler og kasket røg ærbødigt af, og Madeleine Munksgaard faldt på knæ og kaldte koncerten for en af stjernestunderne i sit syv år lange arrangør-virke.
SVINNINGE: Søndag eftermiddag blev der spillet verdensmusik af høj klasse i Svinninge Kirke. De to danskere, Ann-Mai-Britt Fjord og Henrik Bredholt fra Århus sang og spillede Klezmer. Det er betegnelsen for en jødisk musiktradition, der var meget udbredt i Østeuropa frem til Anden Verdenskrig og nu igen er ved at vinde frem. Ved koncerten blev det bl.a. fortalt, hvordan musikanter - de såkaldte »klezmorim« vandrede fra landsby til landsby, hvor de spillede op til fest hos både jøder og kristne. De havde deres instrumenter med på ryggen, og derfor spilles klezmer på lette instrumenter: dulcimer, sopransaxofon, fløjte og harmonika.
- Klezmer er festmusik, fastslår Ann-Mai-Britt efter koncerten. Den bliver ikke mindst brugt ved de jødiske bryllupsfester, som før i tiden kunne vare det meste af en uge.
Efter koncerten i kirken, samledes man i præstegården og her fortalte de to musikanter lidt om deres baggrund.
- Vi var på en rejse rundt i Europa som gademusikanter og en dag vi spillede »Skæve Thorvald« i Tyskland kom der en hen til os og sagde, at det lød utrolig meget som Klezmer-musik. Det havde vi aldrig hørt om, men det blev begyndelsen til en lang rejse ind i denne musikform, der rummer dele af både sigøjnermusik, polsk og russik folkemusik og jødisk musiktradition.
Henrik Bredholt spillede meget følsomt og indtagende på sin sopransax, og de mol-prægede musikstykker havde stor intensitet og nerve. I præstegården blev der også tid til en kædedans samt en af Henrik Bredholts egne kompositioner, hvor han havde blandet en dansk hopsa sammen med de jødiske rytmer og klange. Duo'en har netop indspillet deres 2. cd - to øvrige musikere.
De håber at kunne spille ved flere af sommerens festivaler som Klezmer Kvartet og er foreløbig blevet hyret til at spille ved Strib Festival på Fyn i februar.