KLEZMERDUO

 

 

tegning

 

klezmerduo
Hald Kirke

Lyt til et lille medley

Gnisterne føg og væggene dansede!

"Ann-Mai-Britt Fjord og Henrik Bredholt formidlede i et symbiotisk fornemt samspil ikke "bare" klezmermusik i dens væld af nuancer og fusioner.
De blotlagde for et begejstret publikum musikkens egentlige sjæl og nerve.
En opløftende oplevelse af de sjældne!"


Sognepræst Ole Skov Thomsen, Ørum Kirke

Livsbekræftende klezmermusik fra Østeuropa


Den jødiske musiktradition er ældre end vor tidsregning og i Det gamle testamente findes mange referencer til musik. 
Melodierne levede videre gennem århundreder under jødernes landflygtighed og blev inspireret og påvirket af andre kulturer. 
I 400 år op til 2. verdenskrig blomstrede den jødiske kultur i Østeuropa fra Østersøen i nord til Sortehavet i syd. Her blandede den traditionelle jødiske musik sig med balkan- og romamusikken og blev til den musik, vi i dag kalder klezmer. 
Klezmer taler til hjertet. Det er musik som rummer længsel og smerte – men som samtidig insisterer på håbet, glæden, festen og viljen til livet

Vi har haft den store glæde at spille i kirker og koncertsale herhjemme og i udlandet gennem de seneste mange år. Overalt har vi oplevet, hvordan netop denne musik taler til alle generationer og rører ved dybe strenge i sit spænd mellem inderlighed og sprudlende livsglæde. Gennem musik, sang og fortælling tegner vi et billede af en stemningsfuld, tankevækkende og malerisk tradition.


Koncerter

1. ”At le med det ene øje”

Klezmermusikken er især blevet brugt til de ugelange traditionsrige bryllupsfester, hvor hverdagens trængsler blev glemt i dansens fællesskab.
Men selvom klezmer er festmusik, så siges det, at musikken lèr med det ene øje, mens det andet græder. Den spejler livets grundvilkår som smerte, sorg og længsel er en del af – men insisterer samtidig på håbet, glæden og viljen til livet.

2. ”Når rabbineren danser”

Frem til Anden Verdenskrig blomstrede den jødiske kultur i Østeuropa. En tid præget af fattigdom og religiøsitet, hvor musikken, sangen og dansen fik afgørende betydning. Der blev skabt et væld af nye melodier og sange, som blandt andet blev brugt, når der skulle danses ved sabattens afslutning.
Rabbineren blev tillagt magiske kræfter -  når han sang og dansede, så måtte Satan vige bort.
Fra denne periode stammer noget af det inderligste og festligste jødiske musik, der siges at veksle mellem bøn og dans.

* * *

Vi indgår ofte i gudstjenester og til specielle arrangementer i kirken eller sognegården i forbindelse med f.eks. Kyndelmisse, Palmesøndag, Skærtorsdag, Alle helgens dag eller til Høstgudstjeneste. Nogle gange sammen med kirkens kor, som vi har indøvet enkle hebræiske sange sammen med. 
Hvor det passer ind, fører vi menigheden fra kirken til sognegården med musik.
Kirkekoncerten kan følges op af et arrangement i sognegården (det koster ikke ekstra) Klezmerduo spiller og fortæller mere om traditionen med mulighed for også at præsentere balkan- og romarmusik, som er nært beslægtet med klezmer. Der vil ligeledes være mulighed for at stille spørgsmål og måske danse et par kædedanse.


Instrumenterne er: sopransaxofon, dulcimer, harmonika, tuba, fløjte og sang. 
Koncerten varer ca. en time. Pris 9200,- kr. + transport.


instrumenter